#9 This is not the end


tahun ni tak ada wrap up untuk 2018, sebab memang planned nak update pasal the end of my degree life. i finally habis degree. not officially habis sebab ada satu sem internship. tapi dah tak perlu pergi kelas, assignments dan rindu rumah. how is it feel ? i don't know. it is a mixed feelings. kau rasa happy sebab kau dah habis belajar, kau rasa sedih sebab kau tinggalkan kawan kawan kau, kau rasa lega akhirnya kau habis, setiap sem kau cakap kau penat, nak berhenti , rindu rumah sekarang kau duduk rumah sepenuhnya, dalam masa yang sama kau takut sebab kau tak tahu apa akan jadi dekat depan.
i still remembered clearly, macam mana aku nangis masa kena tinggal dengan umi ayah dekat depan pintu DTK. aku buat drama air mata kat situ, dengan hujannya lagi. lepas tu the next day aku jatuh tangga, terseliuh kaki, masa tu aku dah terfikir my university's journey not going to be easy. first. two weeks dekat uni, i literally go everywhere alone. sebab seorang syafiqah azli tak reti bersosial dan i prefer that way. until i met a few friends. masa tu dah ada kawan la. but still i prefer pergi mana mana sorang.
fast forward to second semester, during this semester i met a group of people that i loves. semua kelas sama, even group assignment pun sama, duduk satu rumah, satu bilik, for a few semesters sampai there are changes in faculties. kiteorang dah tak boleh satu kelas. here we go, i'm back to be alone. tapi still kiteorang satu rumah cuma kelas je tak sama. cuma aku tak ada kawan rapat dalam kelas and it kinda difficult nak kena cari group assignments . aku survived.
then i joined, wataniah. Wataniah adalah my turning point dekat uni. sebab joined wataniah lahh i met amazing friends, i called them The Makciks. aku realized lepas joined wataniah, aku lebih selesa dengan diri aku, aku lebih jadi diri aku berbanding dengan a few semesters before. aku cakap apa je yang aku nak cakap, aku dah tak simpan jokes, sebab aku takut benda tu tak kelakar. aku tak kisah apa orang fikir pasal aku. mungkin masa dalam kem wataniah tu, aku diajar untuk lebih kuat dan kasar. i mean aku memang kasar orang nya. 
lepas habiskan dua bulan dekat kem wataniah, new semester start. semester 5. this semester kinda suck tapi still fun. aku dah tak sama bilik dengan kawan yang aku rapat tu, aku kena campak duduk dengan senior while i'm the only junior that time dan diorang semua rapat antara satu sama lain. tapi dalam masa yang sama,i met another group of people that i called sistuurrrr. Thanks to this one lecturer, dengan assignment dia yang memenatkan, we end up become close. Sisturr ni sungguh berbeza dengan The Makciks. yerlahh the Makciks, akak akak askar perangai memang tak boleh kawal, sisturr ni lembut je orang nyer. aku laa yang paling kasar pun sebab tu diorang panggil aku capik. i don't mind that. 
semester 5, 6, 7 i spend my days with this two group of peoples. the Makciks semester 6 dengan 7 satu rumah . for this 3 semesters i received so much love from all of them. sampai seorang syafiqah azli end up be a little bit clingy, mengada ngada. Sisturr tak pernah tinggal aku sorang sorang, kalau ada kelas itulah teman pergi lunch, itulah teman pergi amik duit, teman pergi pantai timor beli barang, teman tidur dekat surau semua benda lah. The makciks walaupun kasar macam tu, selalu tanya nak makan ke tak, bila balik lewat selalu whatsapp tanya nak balik bila, dengar cerita aku, dengar aku merungut, teman pergi pasar hari khamis dengan hari sabtu. i spend so much times with them. i hate them sebab spoil me with so much love. 
i know from the start that my university's journey not gonna be easy. i know for the fact that yang aku akan ada mental breakdown sebab aku tahu my mental condition not in the best state. terutama masa semester 5 dengan semester ni. i clearly remembered i struggling with my own demon this semester tapi tak boleh cerita dekat orang, sebab tak semua orang faham benda benda macam ni. dan aku masih igt masa nak masuk sem ni, i literally cried dari naik grab depan rumah sampai dekat tempat bas, dalam bas sambung nangis sampai pahang, sampai dekat merapoh baru tidur. masa tu sebab terbagi hati dekat orang lain. dia jadi emotional melampau, sebab awal semester dah koyak macam tu, i couldn't handle apa yang dalam otak aku. i kinda struggle with the demon. i cried a few times this semester sebab tak boleh lawan. apa yang aku fikir adalah , aku nak balik, aku nak habis cepat. masa cuti mid sem break pun aku balik awal, aku rasa aku cuti dekat dua minggu masa tu. nak balik uni, lepas cuti mid sem pun nangis jugak. tak pernah berlaku lagi. 
lepas cuti mid sem i was bombarded with tons of works. i don't mind that. at least the demon tak ada masa nak kacau aku. aku tak tidur dengan betul for almost a week. aku kena pergi kampus hampir setiap hari dan balik petang. aku selalunya pergi kampus hari ahad, selasa dengan rabu je sebab hari lain aku tak ada kelas. 
early this semester aku harap cepat habis, but towards the end i pray supaya masa bergerak perlahan. how selfish i am. manusia tak pernah bersyukur.
University's life teach me a lot of things. Bentuk aku jadi ,apa yang aku jadi sekarang. tuhan hadirkan manusia manusia yang baik untuk aku. yang terima aku apa adanya. yang tak pernah berkira, yang hiburkan aku.
untuk manusia manusia tu in case you guys are reading this. This is not the end. This going to be a start to a new journey. Selamat menjadi manusia dewasa, hahahha, my motto in life kalau ada jodoh tak kemana. if we mean to meet again we definitely going to meet. kalau bukan sekarang, mungkin nanti. inshaallah. i love you guys so much, i really mean it. terima kasih sepanjang pengenalan kita. 
i always pray , untuk semua orang yang pernah hadir dan memberi kebahagian dan gelak tawa dalam hidup aku, manusia yang buat aku rasa ada masih ada benda yang indah atas muka bumi ni untuk aku teruskan kehidupan, aku doakan supaya Allah balas setiap kegembiraan yang aku rasa tu dengan kegembiraan jugak untuk korang. 
I LOVE YOUUUUU !

Comments

Popular posts from this blog

#4 HIGHLIGHT OF 2017

#7 What i really need?

#6 That Sad Looking Guy